Těšínské GO! Cieszyńskie GO!

Naše škola se s velkou chutí zapojila do projektu Těšínské Go! Cieszyńskie GO!, který měl za cíl podpořit výuku o našem regionu ve všech jeho sférách. V rámci projektu byly realizovány vzdělávací stezky pro učitele, vzniklo portfolio pro žáky 9. ročníků a také vzdělávací hra, která zábavnou a hravou formou seznámila žáky 2. stupně naší školy s krásami, pamětihodnostmi a na první pohled neviditelnými zajímavostmi jejich rodného kraje.
Kořeny každého z nás jsou spojeny s krajinou, kulturou a lidmi. Rodný kraj a jeho „genius loci“ v nás zůstává hluboko zakořeněn po celý život. I když si to mnohdy neuvědomujeme, je toto vnitřní formování pro nás velmi důležité. Proto je nutné učit se rozumět nejen světu „tam venku“, ale hlavně rozumět vlastním kořenům, tj. rodnému místu. A když se spojí toto poznávání se zábavou, pamatujeme si mnohem více.
Hra vytvořená v rámci projektu Těšínské GO! Cieszyńskie GO! byla velmi poučná a mnohdy naše puberťáky překvapila ať už náročností úkolů, či vynalézavými dílčími úkoly, do nichž se pro jejich úspěšné zvládnutí musela zapojit celá skupina. Děti měly možnost se o svém rodném kraji mnohé dozvědět nad rámec běžného poznání. Společný zážitek, vzájemné sdílení informací, spolupráce skupin a samovolné učení na bázi hry bylo pro všechny velkým přínosem. Věříme, že informace, které žáci společně získali, jim o něco více pomohou rozumět „jejich kořenům“.
Velké poděkování patří realizátorům celého projektu, kterými jsou Pedagogické centrum pro polské národnostní školství v Českém Těšíně a Cieszyński Ósrodek Kultury – Dom Narodowy v Cieszyně.

Jak se nám společné hrálo, se můžete podívat na níže přiložené videoprezentaci z celé akce.

Rizika a nebezpečí sociálních sítí…

Sdílení informací je fenoménem dnešní doby. Sociální sítě nám k tomuto sdílení vytvářejí zajímavý prostor. Je však třeba mít neustále na paměti, že i kyberprostor obsahuje, stejně jako kterékoliv jiné prostředí, svá rizika, nebezpečná zákoutí a uličky, v nichž na nás může číhat nějaké nebezpečí. O tom, jak co nejvíce eliminovat rizika spojená s pohybem v kyberprostoru, zamezit kyberšikaně, jak se nestát terčem potenciálního kybernetického „lovce“, se žáci dozvěděli v poutavě připravené besedě pana Slavoje Raszky, lektora celorepublikového certifikovaného projektu E-bezpečí realizovaného Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Třídní výlet v Praze - IX.A

Čtvrtek
Třídní výlet se konal od 20. do 21. června. Protože jsme do Prahy jeli vlakem, měli jsme sraz na nádraží, a abychom přijeli do Prahy celkem brzo, měli jsme na nádraží sraz už v 5 ráno a odjezd byl v 5:20. Cesta byla klidná a všichni jsme se jen těšili na nové zážitky z posledního třídního výletu. Do Prahy jsme přijeli okolo 9 hodin. Hned z Hlavního Nádraží jsme se přesunuli do našeho hostelu, který byl asi jen 5 minut chůze od nádraží. Jen jsme se tam ubytovali a hned vyrazili do města. Prvním plánem byla Poslanecká sněmovna. Ale než jsme se k ni dostali, nejdřívě jsme si trošku prošli Václavské a Staroměstské náměstí, ale protože náměstí byla přeplněná turisty, šli jsme rovnou do Poslanecké sněmovny. Šli jsme pěšky cestou, které trvala okolo hodiny. Ale protože jsme měli hlad, nejdřívě jsme se naobědvali. A až po obědě jsme šli na prohlídku. Nejdříve nám ve sněmovně paní pustila video o celé Poslanecké sněmovně, jak to tam vypadá, funguje atd. Potom jsme se chvilku procházeli po okolí a pak se vrátili ke sněmovně. Tentokrát jsme se šli podívat přímo do sněmovny, kde probíhalo jednání. Seděli jsme tam asi 20 minut a pak už odešli. Dalším plánem bylo Václavské náměstí, ale abychom si trošku odpočinuli, šli jsme na chvilku do Hostelu na pokoje. Na Václavském náměstí jsme měli asi dvě hodiny rozchod, takže jsme si mohli projít všechny obchody a to nejen na Václavském náměstí, ale dokonce i v Palladiu. Během rozchodu jsme se měli i navečeřet. Byli jsme tam až do večera. Původně jsme měli v plánu si projít večerní Prahu, ale protože začala bouřka, pršelo a byli jsme unavení, šli jsme do hostelu. Tam už se nic zajímavého nedělo, jen jsme nabírali síly na další uchozený den.
Pátek
Snídani jsme měli v 7:30. Všichni jsme v klidu pojedli a vyrazili do slunečné Prahy. Jako první jsme vyrazili na Pražský hrad. Měli jsme tam i průvodce, takže jsme si odnesli více zajímavých informací. Nejvíce času jsme asi strávili v Katedrále Sv. Víta a pak si to tam různě procházeli. Když prohlídka skončila, vráceli jsme se dolů Zlatou uličkou, kde jsme moc času trávit nemohli, protože byla přeplněná turisty. Po Pražském hradu jsme původně chtěli jet na Vyšehrad a pak na Anděl, ale už jen Pražský hrad nás dost vyčerpal a už se nám nikam moc jezdit nechtělo, takže jsme nakonec jeli tramvají opět na Václavské náměstí, kde jsme měli opět 2 hodiny na rozchod. Po rozchodu jsme se rozhodli se podívat na Pařížskou ulici. S očima upřenýma jen na výlohy s těmi nejdražšími značkami jsme si ji v klidu procházeli, až jsme došli k Židovskému městu, kde jsme žádnou prohlídku neměli, takže jsme tam byli opravdu jen chvíli. Zpátky jsme se vraceli opět Pařížskou ulicí a došli na Staroměstské náměstí, kde nám paní učitelky daly další rozchod s tím, že jsme mohli i na Václavské náměstí. Po posledním rozchodu jsme šli na poslední "prohlídku" a to do Muzea smyslů, které bylo jen kousek od našeho hostelu. Muzeum nás asi bavilo ze všeho nejvíc. Byly tam různé zajímavé věci, které dokázaly zmást náš mozek. Jako napříkad zrcadlovcé bludiště, "3D místnost" a hodně dalších věcí. Hned po muzeu jsme šli do hostelu pro naše věci a na nádraží. Bohužel náš vlak měl zpoždění, takže jsme tam byli o chvilku déle. I zpáteční cesta vlakem byla klidná, ti unavenější cestu prospali. Do Těšína jsme přijeli okolo 11 večer.
Závěr
Poslední výlet se opravdu vydařil, moc jsme si ho užili. A taky bychom chtěli opravdu moc poděkovat paní Ruszové a paní Polaino, že s námi vůbec jely, vše zařídily a vydržely to tam s námi. Děkujeme!

Zapsala: Eliška H. + IX.A

Drogy

Mladí lidé rádi experimentují s neznámým. Láká je příslib jedinečných zážitků, členství v partě kamarádů, ochutnání „zakázaného ovoce". Ne vždy však bývá takový experiment žádoucí a bezpečný… Tématem drog provedla naše sedmáky a osmáky lektorka Centra primární prevence Renarkon, které se ve své praxi zabývá nejen preventivními vstupy na školách, ale také pomocí drogově závislým v jejich návratu zpátky do společnosti. Beseda byla propojena konkrétními lidskými příběhy. Společně jsme si definovali, co je to vlastně závislost, legální, nelegální drogy, klady a zápory užívání návykových látek. Odbourali jsme mýty a nepravdy, které mládež o drogách zná.
Na základě zjištění žáci sami definovali závěry, jimiž by se chtěli ve své budoucnosti řídit.

Z reakcí našich žáků:
Paní, která tam s námi byla, byla velmi příjemná. Docela dost nám toho řekla a bylo zajímavé, kolik lidí k nim chodí. Řekla nám hodně informací ohledně drog, co to způsobuje. Znepokojilo mě, že drogy užívá skoro každý. Hodně se mi to líbilo a zaujalo mě to. Udivilo mě, že se do drog dává prací prášek.“
„Povídali jsme si o různých drogách od marihuany, přes LSD, až po kokain. Také jaké na nás mají účinky, jak se projevují na našem zdraví a o drogově závislých. Vyslechli jsme si zajímavé příběhy, rozdělili drogy na legální a nelegální, přičemž jsme zjistili, že i cukr je droga. Beseda se mi velice líbila.“
„Myslím, že to bylo hodně zajímavé a vůbec by mi nevadilo, kdybychom měli něco podobného znovu.“
„Z téhle besedy jsem se hodně dozvěděl a ponaučil.“
„Mohlo by být více takových besed.“

Mgr. Zuzana Mangirasová, ŠMP

INZERÁT

ZŠ a MŠ Český Těšín Hrabina, p. o. přijme od nového školního roku - 2019/2020 učitele (- ku) pro I. stupeň ZŠ, pracoviště na ul. Ostravská na 100% úvazek.

Kontakty: skola@zsostravska.cz, tel.: 558 737 284

Poděkování SRPŠ - akce Radovánky

Rádi bychom touto cestou vyjádřili velké poděkování všem pedagogům, kteří připravili se svými dětmi opravdu krásné vystoupení, všechny děti byly naprosto úžasné. Díky různorodému programu jsme mohli vidět od vystoupení tančících berušek také vtipné scénky, hraní na hudební nástroje, na zvonečky, přednes našich nejmenších až po parkurové a taneční vystoupení starších dětí. Rodiče byli z tohoto programu nadšeni a nás těší, že se nám podařilo obnovit tradici klasických radovánek. Nemalé poděkování patří také rodičům z 6.B a starším žákům 8 a 9 ročníků, kteří nám ochotně vypomohli s dohledem u našich atrakcí a pořádání soutěží, bez nich bychom si poradili opravdu jen těžko. Panu Struminskému za zapůjčení výčepního zařízení a také všem maminkám patří díky za napečení neuvěřitelného množství dobrot. Na závěr mi prosím dovolte také poděkovat všem aktivním členům SRPŠ a jejich partnerům, kteří celou tuto akci v rámci svého volného času zorganizovali a jen díky nim si děti sobotní odpoledne mohly užít.

Děkujeme a těšíme se na příští rok!

členové spolku SRPŠ Hrabina

Světový den vody - literární a výtvarná soutěž

Na konci března vyhlásila Základní škola Opava u příležitosti Světového dne vody literární a výtvarnou soutěž pro žáky mateřských škol, základních škol a nižších tříd víceletých gymnázií. Téma soutěže: Voda pro život.

Zúčastnily se třídy 5.A a 8.A.

V literární části získal Daniel Zagorec 2. místo v kategorii 1.stupeň ZŠ, Anna Elen Pszczolková získala Čestné uznání v kategorii 1. stupeň ZŠ.

Ve výtvarné části získaly 5. místo Štěpánka Wrublová a Timea Szeligová.