Vzdělávací plán - MŠ
Filozofie vzdělávacího programu a integrující principy
Naším cílem je, aby se děti v mateřské škole naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránícím zdraví. Zdraví je hodnotou hodnot. O kvalitě individuálního zdraví rozhoduje kvalita sociálního prostředí, v němž dítě žije. Tím je na prvním místě rodina a pak mateřská škola. Pro každého člověka, zvláště pro dítě ve vývoji, je důležité, aby se cítilo v co nejlepší pohodě. Prioritou našich mateřských školy je vytváření radostného, pohodového, estetického a podnětného prostředí plného porozumění s prožíváním pocitu souladu, harmonie, pozitivního naladění a bezpečí.
Školní vzdělávací program MŠ Ostravské, MŠ Hornické a MŠ Hrabinské se opírá o Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2004 (Praha 2004) s cílem naplnit tyto klíčové kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence činnostní a občanské
Mateřské školy pracují podle modelového programu „Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole“ (Praha 2006), který vzdělávání a působení v MŠ směřuje ke kompetencím dospělého jedince.
Dospělý člověk podporující zdraví má tyto klíčové kompetence:
- rozumí holistickému pojetí zdraví, pojmům podpory zdraví a prevence nemocí
- uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou
- dovede řešit problémy a řeší je
- má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a způsob života
- posiluje duševní odolnost
- ovládá dovednosti komunikace a spolupráce
- aktivně se spolupodílí na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech
Kompetence jsou zcela ve shodě s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Kompetence podpory zdraví, které by mohlo mít dítě na konci předškolního vývojového období ve věku 6-7 let, jsou odvozeny ze sedmi klíčových kompetencí dospělého člověka podporujícího zdraví. Ke každé klíčové kompetenci se vztahuje šest až devět z ní vyvozených cílových kompetencí dítěte. Cílové kompetence odpovídají možnostem a potřebám dítěte, které ve věku 6 -7 let opouští mateřskou školu a jde do školy základní.
Základními principy kurikula PZMŠ jsou:
Respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa
- nejdůležitější postoj, který škola kultivuje jak u žáků, tak u učitelů a rodičů a který promítá do tvorby odpovídajících podmínek své vzdělávací činnosti. Tento postoj je klíčem k uskutečňování obecnějšího postoje – úcty k člověku, lidským společenstvím a přírodě na naší planetě
Rozvíjení komunikace a spolupráce
- považujeme za proces osvojování stěžejních dovedností, jejichž prostřednictvím škola dokáže uspokojovat potřeby jednotlivce v kontextu společnosti a světa a současně žáky efektivněji vzdělávat.
Stěžejním cílem programu Škola podporující zdraví je, aby se děti již od mateřské školy naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví, a praktickým dovednostem chránícím zdraví.
Kvalita podmínek má zásadní význam pro plnění cílů obsahu vzdělávání.